Kurslitteratur & andlighet.

Nyss kommit hem ifrån första dagen på den nya kursen ”Wellness”. Har nyligen fått hem böckerna också, så det blir nog att ta tag i läsandet snart. Däremot så saknar jag lite att få läsa lite annat än bara kurslitteratur hela tiden, men det får vänta tills sommaren, när läslusten och tiden kommer tillbaka (förhoppningsvis).
67832_10151535854572250_783358624_n
– Böckerna!

Dagens föreläsning handlade om andlighet, vilket var lite intressant (då jag är icketroende själv, men fortfarande är öppen för lite ökad kunskap i allt möjligt). Vi fick en lite annorlunda syn på andlighet och snöade inte in oss på någon viss religion eller så, vilket känns som ett nytt angreppssätt kring ämnet (i alla fall för mig, som bara läst religion på högstadiet och lite på gymnasiet). Vi pratade väldigt mycket om hur man på ett bra sätt ska bemöta personer inom vården som säger att de har varit med om andliga upplevelser (eller som det ibland kan vara – hallucinationer). Vi hade även intressanta diskussioner om ”vad som är det perfekta livet”, ”vad andlighet är för något” och ”under vilka omständigheter andlighet kan vara till hjälp, besvär eller fungera som vägledning eller passivisering”.
I sin helhet har förmiddagen varit intressant och förhoppningsvis kommer resten av dagen fortskrida på ett lika behagligt sätt… Förmodligen med mig i soffan fastklistrad vid något onyttigt, eller kanske om jag vill chockera min omgivning tar jag mig en promenad ut i det fina vädret, men det återstår att se 😉
Namnlös

kommentera...

