Brukarperspektiv.

För tillfället är jag väldigt nöjd över studierna, jag har nämligen börjat en ny kurs som startade idag. Kursen heter ”Brukarperspektiv” och handlar om personer med psykisk ohälsa och deras anhörigas syn på psykiatrin. Dagen har varit väldigt givande. Det har dock varit jobbigt rent psykiskt då det både kom två gästföreläsare som berättade om sina egna erfarenheter av psykoser, samtidigt som det kom anhöriga och berättade om hur de lämnats ovetandes utanför deras egen sons behandling. Att se hur pappan till sonen berättar om deras situation och hur mamman gråter vid hans sida gjorde ont i hjärtat och gör så att jag blir förbannad på hur psykiatrin fungerar! Jag vill bara ut nu direkt och ställa allt till rätta (samtidigt som jag känner mig enormt liten och okunnig själv).
Däremot kommer jag för evigt vara tacksam att de allihop ville komma till våran föreläsning idag och berätta om sina liv för oss. Och jag kommer förmodligen alltid minnas denna dagen som en motivation till att sträva efter ett yrke där jag på ett eller annat sätt kommer kunna hjälpa människor som är utsatta i samhället.
262594_10151591574332250_1574414139_n
– Lite småplock ifrån dagens föreläsning.
Namnlös

kommentera...

